Den viktiga rasten

10th maj 2020 Av av ivan

Det går inte att vara på topp och ta in information och lära sig nya saker timme efter timme. Det gäller både de yngre skolbarnen och vuxna högskolestudenter. Rasten ger oss en chans att slappna av och fylla på batterierna, för att orka koncentrera oss nästa lektion. Vad är då mest effektivt att göra på rasten? Faktiskt två saker som kan verka säga emot varandra: motion och avkoppling.

En kortare rast är det bra om det finns en kafeteria där man kan slå sig ner och pigga upp sig med Läsk och godsaker man köpt online, en frukt eller en kopp kaffe. Att sitta och småprata en stund med sina klasskamrater är avkopplande och ett mellanmål eller lite socker är uppiggande om man börjar känna av eftermiddagströttheten. Det är kanske inte nyttigt att fika i tid och otid, men en liten godbit är för de flesta ingen fara. I måttliga mängder är sockerkicken din vän som får dig att orka dagens sista lektion.

Ett annat knep för att få återhämtning på rasten är att ta en rask promenad utanför skolan. Kombinationen av motion och rörelse är nyttig inte bara för barn, utan också för tonåringar och vuxna som tenderar att vara alltför stillasittande under skoldagen. Kanske är det kombinationen av fika och en rask promenad som är den bästa lösningen när koncentrationen tycks bortblåst.