Få råd till att köpa din kurslitteratur

24th januari 2022 Av av ivan

För dig som studerar så är det ofta mycket kurslitteratur som måste köpas in – och ofta är denna dessutom väldigt dyr jämfört med vanliga böcker. Särskilt dyrt känns det så klart för dig som student vars inkomstkällor främst är studiestöd från CSN och möjligtvis något extrajobb. Kombinera denna utgift med hyra, räkningar och begränsad inkomst per månad, så är det inte konstigt att det känns svårt att få det att gå ihop ekonomiskt.

Det räcker inte alltid med att leva på nudlar

Visst går det att dra ned på levnadskostnaderna genom att leva på snabbnudlar eller annan billig mat och att minska andra utgifter en tid, men ibland hjälper inte det dig tillräckligt mycket – särskilt inte när flera kurser är på gång att starta samtidigt och du måste skaffa flera böcker till dem, alla på en gång. Att dela på kostnaden med en vän som går samma kurs skulle kanske kunna kännas som något som skulle kunna fungera, men det är faktiskt inte heller en bra lösning även om ni skulle bo tillsammans. Detta då ni båda kommer att behöva ha tillgång till boken medan ni studerar och det blir väldigt omständligt när du bara kan läsa den hälften av tiden – särskilt som inlämningsdatum för arbeten börjar närma sig och ni båda vill kunna använda boken samtidigt.

Det kan vara svårt även med bibliotek och e-böcker

Vissa funderar så klart direkt på att låna boken från biblioteket, men om du inte är väldigt tidig med att göra det så lär någon annan redan ha gjort det – och de kommer sedan med största sannolikhet att ha boken hemma under hela tiden som ni använder den i din kurs – och bibliotek, även skolbibliotek, har sällan tillräckligt många exemplar av kurslitteratur för att det ska kunna räcka till en hel klass. Inte ens e-böcker går alltid att rädda situationen med, då de inte bara ofta har samma eller till och med högre pris jämfört med det tryckta exemplaret, utan också har nackdelen att du med digitala böcker inte ens kan få tillbaka några av pengarna du lade ut på köpet genom att sälja boken i andra hand efter att du har avslutat kursen.

Ibland behövs det bara lite extra pengar för att lösa situationen

Ibland finns det inget annat sätt att lösa situationen på än att få tag på mer pengar. Att göra detta på kort varsel kan kännas knepigt, men det finns faktiskt bra och trygga tjänster på internet som inte kostar dig något, men som ändå hjälper dig att ansöka om snabblån och med att jämföra olika långivares erbjudanden för att hitta det som passar dig och din situation bäst. Om du bara behöver låna ett mindre belopp till din kurslitteratur och vet om att du kommer att ha tillräckligt med pengar till att betala tillbaka till långivaren när du väl har fått nästa månads lön så kan detta vara en jättebra lösning för att snabbt kunna få tag på böckerna du behöver innan din nästa kurs börjar.