Mål och framtid

7th augusti 2020 Av av ivan

För gymnasiestudenter handlar mycket av valen och inriktningarna om att förbereda sig för vuxenlivet och vidareutbildningar samt karriär. Redan under gymnasieutbildningen börjar många förbereda sig genom att exempelvis göra högskoleprov för att samla extra poäng eller arbeta extra för att utöka sin meritlista. Högskoleprov används som komplettering till gymnasiebetyg vid ansökan till högskolor eller universitet. Man kan alltså använda det som stöd för att ha den behörighet man sedan kommer att behöva.

Man har många möjligheter som examinerad gymnasiestudent och det är inte alltid man behöver bestämma sig direkt för det man ska göra resten av livet. Vissa börjar arbeta för att hitta sin plats på arbetsmarknaden, vissa skapar företag direkt efter gymnasiet medans andra studerar vidare inom en fördjupning av ett ämne eller flera. Möjligheterna är oändliga och Sveriges arbetsmarknad ger en tillgänglighet för unga.

Exempel på studier man kan fortsätta med efter att man avklarat examination från ett högskoleförberedande program är sociologi, psykologi, ekonomi, hälsa, kommunikation, språk, juridik, m.m. Exempel på yrken man kan fortsätta med efter att man avklarat examination från ett yrkesprogram är kock, elektriker, VVS-montör, undersköterska och målare.

Personlig ekonomi är viktigt att planera för redan innan man är klar med studierna oavsett om man börjar jobba och får en lön eller om man studerar vidare och tar hjälp av studiemedel från CSN. Många nyexaminerade gymnasiestudenter tar även chansen att åka utomlands för att antingen studera eller arbeta. Eftersom Sverige är en del av EU så har man som svensk medborgare rätt att arbeta och studera i andra EU-länder utan några förhinder. På Sveriges Riksdags hemsida kan man läsa om hur studier och arbete går till rent praktiskt inom EU och vad man kan förvänta sig.

Att betala skatt och börja ta ansvar över andra ekonomiska förpliktelser är även något man under gymnasiet lär sig för att man ska kunna ha den bästa förutsättningen när man sedan går ut i arbetslivet. Många uppgifter och prov förbereder även inför olika situationer man kan stöta på i vardagslivet inom olika relationer, i hemmet eller på arbetsplatsen.

Oavsett vad man väljer att gå vidare med i framtiden och som yrke så är en gymnasieutbildning alltid bra att ha i sin bakgrund och kunskapen man får med sig kan tillämpas på många olika områden i livet.