Så väljer du rätt utbildning för dig

6th mars 2020 Av av ivan

Funderar du på att gå en utbildning till vår eller höst? Spännande! Det kan dock vara svårt att veta vilken utbildning som passar och vad som man faktiskt kommer att trivas med. Vill du vidareutbilda dig inom ditt redan befintliga yrke är valet oftast lättare, men för den som vill fortsätta studera efter gymnasiet kan det kännas förvirrande. Det finns mängder av olika typer av skolor att välja mellan, men ännu fler utbildningar och kurser. Här är det dock viktigt att vara medveten om att du inte behöver göra ett permanent val. Du har full rätt till att när som helst ändra dig och plugga något annat om så önskas.

Det skönaste är naturligtvis om man kan hitta rätt utbildning redan från start. På så sätt slipper man göra om ansökningsprocessen och kan fokusera på sina studier i lugn och ro. Att en kurs är svår är till exempel ingen anledning till att ge upp för tidigt. Då kan du istället använda dig av läxhjälp online och på så sätt klara av utbildningen mycket lättare.

Här nedan har vi samlat några riktigt bra tips som du kan använda dig av när det är dags att välja utbildning. På så sätt har du lite mer bakom ryggen när du ska göra ditt val.

Så väljer du rätt

• Vad är det som intresserar dig?

Du behöver inte veta direkt efter gymnasiet vad du vill jobba med för resten av ditt liv. Vad ditt intresse är kommer oftast att visa sig på vägen. Välj den utbildning eller kurs som du tycker verkar intressant just här och nu. Du har alltid möjlighet att ändra dig och byta till en annan utbildning om du inte skulle vara nöjd.

• Var beredd på att flytta

Försök att inte låsa dig till de skolor som ligger så nära ditt hem som möjligt, utan lär dig också att bli bekväm med tanken på att flytta. Det finns många bra högskolor runt om i Sverige, men även utomlands studier är mycket populära. Här kan även antagningspoängen variera. Du kanske lyckas bättre med att komma in på din drömutbildning om du vågar röra dig bort från tryggheten ett tag.

• Börja med en kurs om du är osäker

Att slänga sig direkt in i ett fullt program kan kännas väldigt skrämmande, men då finns möjlighet att börja lite smått, t.ex. med en enstaka kurs. Är du osäker så är det bara klokt att ta det lite försiktigt. På så sätt kan du lättare skapa dig en uppfattning om skolan som du har valt och du kan även känna på livet som student på ett mildare sätt.

• Hur ska ditt liv se ut?

Hur planerar du att ditt liv ska se ut framöver? Detta är en viktig faktor att tänka på när du ska välja skola och utbildning. Fundera över hur du vill bo, om du vill studera på distans eller kanske flexa, deltid eller heltid.