Vikten av studiebesök

2nd oktober 2020 Av av ivan

Nya kunskaper erhålls inte bara från lärare och lektioner utan också från hemmet, samhället, kulturen och vännerna. Medan bra studiematerial naturligtvis är nödvändigt för att undervisningen ska gå rätt till är det också viktigt med motivation och erfarenheter och det kan uppnås med allt från att läsa Asterix till att gå på museer.

Studiebesök är också ett fantastiskt sätt för elever att få nya kunskaper och de kan förenas med roliga aktiviteter eller klassresor. Det kan handla om en utflykt till en stad där det ligger en stor fabrik som eleverna är nyfikna på, en dag på Stockholms stadshus eller en längre resa till ett annat land där en stor mässa eller föreställning ska äga rum. Genom att få uppleva något på nära håll får eleven inte bara nya insikter om hur saker och ting fungerar, utan dessutom ett värdefullt minne. Utbildning är ju för hela livet och ett lyckat besök kan öppna många dörrar.

Sätt gemensamma mål

Planeringen är en stor del av studiebesöket och det första är att komma överens om vad klassen ska göra. Det är ett tillfälle till öppen diskussion och ett kul sätt att uppmuntra alla till att delta är att dela in klassen i grupper som ska presentera olika förslag. Budgeten är också avgörande och det finns olika sätt att tjäna pengar till klassen på för att besöket ska kunna förvekligas, exempelvis genom att sälja strumpor eller att anordna ett lotteri.

Förbered och dokumentera

För att besöket ska bli så optimalt som möjligt är förberedelserna A och O. Klassen kan göra efterforskningar och skriva ner frågor, se på film eller läsa artiklar om platsen och under besökets gång bör det dokumenteras ordentligt. Genom att föra anteckningar, spela in videor och ta foton får eleverna massor med material att gå igenom senare, och det hela kan resultera i en kul fotobok eller ett föredrag för andra klasser. Att lära sig göra en bra presentation är ett värdefullt verktyg för framtidens karriär, och gör därmed studiebesöket till en aktivitet med fler fördelar än en.